مقالات

نقش برد کنترل دیزل ژنراتور چیست؟

برد کنترل دیزل ژنراتور

آیا می دانید نقش برد کنترل دیزل ژنراتور چیست؟ وقتی که دستگاه‌ های مهمی مانند موتور برق را خریداری می‌ کنید، احتمالاً می‌ خواهید راجع به اجزای آن ها اطلاعات کافی داشته باشید. شناخت قطعات مهم به شما کمک می‌ کند تا سطح بازدهی و بهره‌ وری دستگاه را افزایش دهید و بتوانید هنگام خرابی راحت‌ تر ایرادات را پیدا کرده و اقدام به تعمیرات کنید. بدین منظور ما در این مقاله تصمیم گرفتیم که راجع به نقش برد کنترل دیزل ژنراتور برای شما عزیزان صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم.

برد کنترل دیزل ژنراتور چیست؟

برد کنترل دیزل ژنراتور وظایف مختلفی دارد اما اولین کاری که انجام می‌ دهد، این است که از خرابی دیزل و موتور برق جلوگیری می‌ کند. در واقع یک سری پارامتر های مهم داخل موتور را تحت حفاظت قرار داده و آن ها را کنترل می‌ کند.

مثلاً عواملی مثل ولتاژ، فشار روغن، دمای آبو فرکانس دور موتور جزو مواردی هستند که باید در آن ها بررسی گردد و تحت کنترل قرار بگیرد. برد کنترل دیزل ژنراتور دقیقاً همین کار را می‌ کند. اگر می‌ خواهید دستگاهی داشته باشید که کارکرد سالم و درستی داشته باشد، وجود آن ها عاملی برای هشدار در شرایط سخت است. در نتیجه از خرابی‌ ها جلوگیری می‌ کند.

چنانچه، هر کدام از پارامترهایی که به شما معرفی کردیم، حالت نرمال و طبیعی نداشته باشند، دستگاه خاموش می‌ شود. در واقع برد کنترل این موضوع را تشخیص می‌ دهد و اقدام به خاموشی دستگاه می‌ کند تا موتور آسیب نبیند و شما می‌ توانید در چنین حالتی تعمیرات را به انجام برسانید.

دو مورد از اصلی‌ ترین وظایف برد کنترل دیزل ژنراتور

اگر بخواهیم وظایف را به دو قسمت مهم و اصلی تقسیم کنیم و آن ها را نام ببریم، باید گفت اولین وظیفه بردها این است که از دیزل ژنراتور حفاظت کرده و عملکرد قطعات مختلف را کنترل کنند. برای اینکه اقدام به حفاظت از کمیت‌ های مکانیکی و الکتریکی کند، آلارم خاموشی بدهد.

نکته دیگر اینکه این برد کنترل‌ ها می‌ توانند در نحوه عملکرد و راه‌ اندازی دستگاه نقش مهمی داشته باشند. یعنی عملکرد های دستی و شرایط اورژانسی به صورت اتوماتیک را مدیریت کنند. این دو وظایفی که گفتیم، می‌ تواند در دیزل ژنراتور بادوین یا هر مدل دیگری باشد و در همه آن ها یکسان است.

برد کنترل دیزل ژنراتور

کاربرد برد کنترل برای موتور ژنراتور

انواع برد در دیزل‌ ها متفاوت هستند. هر کدام از آن ها مشخص می‌ کنند که استارت دستگاه و شروع به کار آن باید چگونه باشد. یعنی دستگاه مشخص می‌ کند که شما چه زمانی باید موتور را متوقف کنید. از جمله کاربرد هایی که می‌ توان نام برد، این است که کنترل مداوم خروجی مربوط به سنسور یا حسگر روغن و سنسور آب موتور دیزل اتفاق می‌ افتد و از موتور حفاظت می‌ گردد.

از دیگر کاربرد ها، این است که از ژنراتور حفاظت می‌ کند و اقدام به کنترل خروجی ولتاژ خواهد کرد. در نتیجه شما خیالتان راحت است که خروجی برق کیفیت ثابت ۴۰۰ ولت یا ۲۴۰ ولت دارد. همچنین، فرکانس آن هم اندازه بگیرید و همچنین زمان سوخت‌ گیری را هم مشخص کنید.

از دیگر کاربرد هایی که برای برد کنترل دیزل ژنراتور وجود دارد، این است که آن ها را داخل تابلو های اتوماتیک دیزل‌ ها استفاده می‌ کنند. در حقیقت، وجودشان باعث می‌ شود که دستگاه از حالت نرمال به حالت اتوماتیک تبدیل شود؛ بدون این که نیاز به استفاده از اپراتور وجود داشته باشد. فرقی ندارد که شما برد کنترل را داخل دیزل ژنراتور ولوو بررسی کنید یا هر مدل دیگری؛ در هر صورت عملکرد و کاربرد آن ها یکسان و مشابه است.

نتیجه گیری

قطعات مختلفی که داخل دیزل ژنراتور هستند، می‌ توانند عملکرد های متفاوتی را رقم بزنند. این قطعات عاملی برای انجام اقدامات مختلف هستند. ما کاربرد و نقش مهم آن ها را در عملکرد موتور برق به شما توضیح دادیم. در صورتی که قصد انتخاب و تهیه موتور برق‌ هایی را دارید که با کیفیت‌ ترین برد های کنترل داخل آن ها وجود داشته باشد، ما سایت آذر موتور را پیشنهاد می‌ کنیم. مجموعه آذر موتور عرضه کننده حرفه‌ ای و معتبری در این زمینه است که قیمت استاندارد و مقرون به صرفه ای هم برای محصولات خود در نظر می‌ گیرد.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *