مقالات

آشنایی با اجزای دیزل ژنراتور و کاربرد آن ها

اجزای دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور یکی از انواع موتور برق ها می باشد که برای تولید برق به کار می رود. اجزای دیزل ژنراتور مختلف می باشند و هر کدام کاری را انجام می دهند. دیزل ژنراتور از قدرتمندترین ژنراتور های تولید برق می باشد که برای مصارف بالای بار به کار می رود. این دستگاه ها توسط شرکت ها و با برند های مختلفی تولید می شود. شرکت های اروپایی و چینی در زمینه تولید این ژنراتور ها پیشتاز هستند.

ژنراتور کلمه ای انگلیسی است که در لغت به معنی تولید کننده می باشد. اگر دیزل ژنراتور را با موتور دیزلی مخصوصی سرهم کنیم می توانیم دستگاهی به نام دیزل ژنراتور یا موتور ژنراتور بسازیم. در ادامه می خواهیم به معرفی اجزای دیزل ژنراتور، کاربرد و نحوه عملکرد آن بپردازیم.

برای اطلاع دقیق از دیزل ژنراتور چیست کلیک کنید.

اجزای دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور از انواع موتور برق های است که با سوخت گازوئیل کار می کند. این موتور برق هم برای تولید برق به صورت دائمی و هم برای تولید برق اضطراری ساخته می شوند. دیزل ژنراتور نسبت به انواع موتور برق های دیگر بسیار قدرتمند تر است. به همین دلیل از برق این  ژنراتور برای مصارف بار سنگین در پروژه های عظیم صنعتی استفاده می شود.

موتور برق های بنزینی و گازی برای مکان های صنعتی اصلا مناسب نمی باشند. زیرا موتور برق های بنزینی قابلیت اشتعال پذیری و انفجار بالایی دارند و استفاده از آن ها به صورت گسترده خطرات احتمالی را در پی خواهد داشت. همچنین قیمت زیاد بنزین از جمله دلایلی است که باعث می شود این نوع موتور برق ها به صرفه نباشند. موتور برق های گازی نیز با گاز طبیعی کار می کنند که این گاز به مقدار زیاد در دسترس نمی باشد. اما گازوئیل( دیزلی) علاوه بر ارزان بودن، قابلیت اشتعال پذیری کمتری دارد و افراد با اعتماد بیشتری می توانند از موتور برق دیزلی (ژنراتور دیزل) استفاده کنند.

معرفی کامل اجزای دیزل ژنراتور

اجزای دیزل ژنراتور بسیار زیاد هستند. زیرا این یک دستگاه صنعتی می باشد و هر کدام از ساختار آن وظیفه خاصی را بر عهده دارند. اگر برای هر یک از قطعات و اجزای دیزل ژنراتور مشکلی پیش بیاید و خراب شود، قطعه مورد نظر باید تعمیر و تعویض شود. وگرنه عملکرد کلی دیزل ژنراتور را مختل می کند. برای تعمیر موتور برق دیزلی خود حتما از مهندسان و تعمیرکاران حرفه ای کمک بگیرید. زیرا افراد غیر حرفه ای می توانند باعث خرابی بیشتر قطعه مورد نظر شوند و طول عمر دستگاه را کاهش دهند. اجزای دیزل ژنراتور شامل موارد زیر می باشد:

موتور دیزلی مهم ترین اجزای دیزل ژنراتور

موتور دیزلی یکی از مهم ترین اجزای دیزل موتور می باشد. موتور دیزلی انرژی حاصل از سوخت گازوئیل را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند تا بتواند این گونه ژنراتور را بچرخاند. توان موتور دیزلی، توان برق خروجی موتور برق را تعین می کند. هر چه توان موتور دیزلی بیشتر باشد، توان برق خروجی دستگاه نیز بیشتر است.

ژنراتور یا آلترناتور

ژنراتور یکی از اصلی ترین اجزای دیزل ژنراتور است. ژنراتور است که انرژی مکانیکی را که موتور به او می دهد به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. ژنراتور با چرخش خود این کار را انجام می دهد. ژنراتور با القای الکترومغناطیسی، جریان برق متناوب را تولید می کند. القای الکترومغناطیسی توسط فارادی برای اولین بار کشف شد. در القای الکترومغناطیسی گفته می شود که اگر یک سیم را در میدان مغناطیسی به صورت مداوم حرکت دهیم، این سیم می تواند جریان الکتریکی را تولید کند.

همچنین اگر سیم ثابت باشد و میدان الکتریکی را به صورت مداوم حرکت دهیم، باز هم این جریان الکتریکی تولید می شود. حرکت سیم در میدان مغناطیسی باعث می شود که الکترون ها از سیم عبور کنند و یک جریان الکتریکی ایجاد شود. در ژنراتور نیز از این فرایند استفاده شده است.

معرفی کامل اجزای دیزل ژنراتور

سیستم سرد کننده( خنک کننده)

سیستم خنک کننده نیز یکی از اجزای دیزل ژنراتور می باشد که وظیفه سرد کردن و خنک کردن دستگاه را بر عهده دارد. دیزل ژنراتور بعد از مدتی کار کردن گرم می شود. داغ شدن بیش از حد می تواند باعث خراب شدن برخی از قطعات و یا حتی آتش سوزی شود. در نتیجه درست کار کردن سیستم خنک کننده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این سیستم شامل مایع خنک کننده و فن می باشد.

سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی شامل مخزن، فیلتر، پمپ، لوله و … می باشد. مخزن سوخت می تواند برای شش تا هشت ساعت می تواند سوخت مورد نیاز دیزل ژنراتور را تامین کند. اگر موتور دیزل برای مدت طولانی به صورت دائمی کار کند به مخزن بزرگتری احتیاج است که به صورت مجزا قرار می گیرد.

تابلو برق (پنل کنترل)

یکی از اجزای دیزل ژنراتور است. از تابلو برق برای نظارت بر عملکرد موتور دیزل و کنترل آن استفاده می شود. اجزای تابلو برق شامل این موارد است: کلید روشن و خاموش، سرعت موتور، میزان ولتاژ خروجی، میزان روغن موتور، توان برق خارج شده از ژنراتور، میزان سوخت، کلید فرکانس و … برای روشن و خاموش کردن دیزل ژنراتور هم از روش دستی و هم از روش خودکار استفاده می شود.

کانوپی

کانوپی یک نوع پوشش و عایق صدا است که برای دیزل ژنراتور به کار می رود. این عایق باعث می شود صدای موتور برق خیلی کم شود. موتور دیزل های کانوپی دار را دیزل سایلنت می نامند. اگر از موتور برق برای مجتمع های مسکونی و هتل ها استفاده می کنید باید مدل کانوپی دار را تهیه کنید.

شاسی/ اجزای دیزل ژنراتور

شاسی نیز یکی از اجزای دیزل ژنراتور می باشد.  شاسی صفحه ای فلزی و محکمی است که بعد از نصب دیزل ژنراتور، زیر آن قرار می گیرد. شاسی انواع مختلف ثابت و متحرک دارد. به شاسی ثابت کانتینری نیز می گویند. این نوع شاسی برای موتور برق هایی به کار می رود که در یک جا ثابت هستند. شاسی متحرک دارای چرخ ها و یدک کش هایی است که می توان با استفاده از این چرخ ها و یدک کش ها موتور ژنراتور را به راحتی جا به جا کرد.

سیستم روغن کاری

روغن کاری برای عملکرد روان و بهتر اجزای دیزل ژنراتور لازم است. سیستم روغن کار مسئولیت این کار را به عهده دارد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *