مقالات

بهترین دستگاه موتور برق کدام است؟

یکی از دستگاه‌های موردنیاز برای تولید برق که دارای ابعاد کوچک و توان پایین است، موتوربرق نام دارد. ازآنجایی‌که این وسیله با سوخت‌های مختلف کار می‌کند، می‌تواند در همه صنایع مورداستفاده قرار بگیرد. در ادامه شما را بیشتر با انواع موتورهای برق آشنا می‌کنیم.

موتوربرق چیست؟

موتورهای برق به دستگاه‌هایی گفته می‌شوند که سوخت فسیلی دریافت کرده و آن را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. با اتصال این وسیله به ژنراتور می‌توانید برق تک‌فاز یا سه‌فاز دریافت کنید. بیشتر استفاده از موتورهای برق در مکان‌های خارج از دسترس سیستم برق‌رسانی مانند بیابان است. موتور مورداستفاده در این دستگاه با توجه به نوع سوخت مصرفی به سه دسته بنزینی، دیزلی و گازسوز تقسیم می‌شود که در ادامه بیشتر در مورد هریک توضیح می‌دهیم.

ازآنجایی‌که موتورهای برق با مکانیزم‌های مختلف تولید می‌شوند، اجزای متفاوتی در تولید آنها مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین مورداستفاده در تولید انواع موتوربرق عبارت‌اند از:

  • موتور احتراقی که وظیفه دارد نیرومحرکه دستگاه را با تبدیل کردن انرژی مکانیکی به الکتریکی، تامین کند.
  • مولد برق ژنراتور انرژی مکانیکی را از موتور گرفته و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. مولد برق در انواع مختلف وجود دارد اما برای موتورهای برق مدل دوپل آن مناسب‌تر است.
  • یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتورهای برق سیستم تنظیم‌کننده ولتاژ خروجی از دستگاه است. این سیستم که AVR نیز نامیده می‌شود، وظیفه دارد که ولتاژ برق خروجی از دستگاه را بررسی کند؛ درصورتی‌که برق خروجی ولتاژ مناسبی نداشته یا نوسان داشته باشد، جهت جلوگیری از واردآمدن آسیب به دستگاه‌ها برق را قطع می‌کند.
  • مخزن سوخت آخرین قطعه مشترکی است که در همه موتورهای برق وجود دارد.

موتوربرق بنزینی چگونه کار می‌کند؟

همان گونه که مشخص است برای راه‌اندازی موتور این دستگاه از بنزین استفاده شود. به دلیل راحتی دسترسی به بنزین، استفاده از انواع موتورهای برق بنزینی بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفته به همین دلیل برای مصارف خانگی و نیمه‌صنعتی کاربرد زیادی دارد.

از طرفی راه‌اندازی و نحوه سرویس آسان باعث شده که افراد در استفاده از آن دچار مشکل نشوند. اگر قصد دارید بهترین موتور بنزینی را برای تولید برق خریداری دارید، برند لانسین را به شما توصیه می‌کنیم.

جهت مشاهده قیمت و خرید موتور برق کلیک کنید.

نحوه عملکرد موتوربرق دیزلی

برخی موتورهای برق برای راه‌اندازی به گازوئیل نیاز دارند به همین دلیل به آنها گازوئیلی یا دیزلی گفته می‌شود. این موتورها هنگام کارکردن دود و صدای زیادی تولید می‌کنند؛ بنابراین بهتر است برای مصارف خانگی مورداستفاده قرار نگیرند. به یاد داشته باشید که برای سرویس کردن آن باید از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید. در حال حاضر برند کاما یکی از بهترین تولیدکننده‌های موتورهای دیزلی در دنیا است.

موتوربرق گازسوز چه ویژگی‌هایی دارد؟

آخرین مدل از موتورهای مخصوص تولید برق که تنها چند است به ایران وارد شده، موتورهای برق گازسوز هستند. این نوع موتور برای راه‌اندازی باید گاز شهری متصل شوند، به همین دلیل دودی حامل گاز دوی اکسید کربن از خود ساطع می‌کند. معروف‌ترین برندهای تولید‌کننده آن در ایران SPG و گریم گاور هستند.

انواع موتوربرق براساس نحوه راه‌اندازی

نحوه روشن شدن موتورهای برق باهم تفاوت دارد به همین دلیل می‌توان آنها را بر اساس نوع روشن شدن در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. ازآنجایی‌که نحوه روشن شدن دستگاه می‌تواند به یکی از معیارهای شما جهت روشن شدن سیستم تبدیل شود، در ادامه بیشتر در این مورد توضیح می‌دهیم.

موتورهای برق هندلی

موتوربرق هندلی اولین دسته از انواع موتورهای برقی است. معمولا برای راه‌اندازی موتورهای برق کوچک که سوخت مورداستفاده آنها بنزین است از هندل استفاده می‌شود. این نوع موتوربرق با نام موتوربرق با مکانیزم دستی نیز شناخته می‌شود.

معمولا در همه موتورهای برق یک سیستم هندلی وجود دارد که در صورت بروز خطا در سایر سیستم‌های راه‌اندازی، به‌راحتی قادر باشید موتور را روشن کنید.

موتورهای برق استارتی

دومین گروه که نحوه روشن شدن آن را توضیح می‌دهیم، موتوربرق استارتی است. نحوه راه‌اندازی این موتوربرق تقریبا شبیه ماشین است به همین دلیل بیشتر با آن آشنایی دارید. در این نوع موتوربرق، یک باتری وجود دارد که برق را ذخیره می‌کند. هنگامی که بخواهید موتور را روشن کنید تنها کافی است سوئیچ آن را بچرخانید تا موتور با کمک انرژی موجود در باتری روشن شود. از این مکانیزم در موتورهای بزرگ برق استفاده می‌شود.

موتورهای برق ATS

موتورهای برقی که در دسته سوم قرار می‌گیرند از مدل‌های قبل پیشرفته‌تر هستند. در موتورهای برق امرجنسی نوعی تابلوی امرجنسی وجود دارد که هنگام قطع شدن برق، دستور روشن شدن را برای موتور ارسال می‌کند و با این کار آن را روشن می‌کند. در این سیستم فاصله بین قطع شدن برق و راه‌اندازی موتوربرق حدودا 10 ثانیه است. معمولا از این موتورها در ساختمان‌هایی که نباید قطعی برق در آنها رخ دهد، استفاده می‌شود. در بیمارستان، سالن ورزشی و… از این موتورهای برق استفاده می‌کنند.

اگر بخواهید یک موتوربرق استارتی خریداری کنید و از طرفی دستگاه خریداری شده این قابلیت را داشته باشد که حین قطع شدن برق به‌صورت خودکار فعال شود، باید با بخش پشتیبانی کارخانه تماس گرفته و با آنها مشورت کنید. در صورت امکان آنها به شما پیشنهاد می‌کنند که یک تابلوی ATS جداگانه بخرید. این تابلو امکان نصب روی سیستم اصلی موتور را دارد به همین دلیل دستگاه شما با استفاده از سوئیچ و به‌صورت اتوماتیک روشن می‌شود.

کدام موتور تولیدکننده برق بهتر است؟

موتورهای برق در ایران از لحاظ میزان استقبال به ترتیب عبارت‌اند از بنزینی، دیزلی و گازسوز. به دلیل اینکه موتورهای برق بنزینی از ویژگی‌های زیر برخوردارند، طرفداران بیشتری دارند:

  • حمل راحت
  • نحوه سرویس آسان
  • سوخت در دسترس
  • قطعات یدکی در دسترس

البته توان خروجی موتورهای دیزلی حدود 15 الی 20 کیلووات بوده که از مدل بنزینی بیشتر است، به همین دلیل بیشتر در بشتر صنایع از این مدل استفاده می‌شود. بیشتر افراد با تفکر اینکه موتورهای گازسوز ممکن است منفجر شوند، تمایلی به خرید آن ندارند و علت استفاده نکردن خود را به نحوه عملکرد ضعیف دستگاه ربط می‌دهند که این یک تفکر کاملا اشتباه است.

جمع‌بندی

استفاده از موتوربرق در صنایع مختلف و مکان‌هایی که از سیستم برق‌رسانی دور هستند بسیار ضروری است. البته استفاده از این دستگاه در ساختمان‌های مسکونی هم به امری رایج تبدیل شده است. امیدواریم با مطالعه این مطلب متوجه شده باشید که خرید کدام موتور تولیدکننده برق برای شما مناسب است.

آذر موتور، مرجع خرید انواع موتور برق و دیزل ژنراتور میباشد که میتوانید تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *